Ogarova trasa I.

Délka: 3,5 km od auta k autu
Celkové převýšení: 200 m
Náročnost: nízká, vhodné i pro rodiny s dětmi

Rýsov, Čertův kámen, léta padesátá

Turistická mapa s trasou zde

Autem dojedeme do vesnice Provodov – je to asi 11 km: od hotelu se dáme doleva, po půl kilometru přes můstek doprava, přes kopec sjedeme do Ludkovic, kde se dáme doprava, kolem Ludkovické přehrady (slouží pouze jako zdroj pitné vody) skrze Pradliska až do Provodova. Jméno této vesnice je odvozeno od toho, že ve středověku prováděli zdejší obyvatelé cizince přes nebezpečné stezky v místních horách. Zlé jazyky tvrdí, že si přitom zároveň přivydělávali i jako loupežníci, to zase na těch, co jejich služeb nevyužili.

Na křižovatce u provodovské hospody se dáme doleva (směrem na Březůvky), a když brzy nato mineme koncovou ceduli, na horizontu odbočíme zase doleva, na zelenou značku – je tam úzká asfaltovka, po které mineme jedinou tu samotu po pravé straně, a asi sto metrů za ní můžeme zaparkovat kdekoli na louce, nejlépe v místě, kde je křižovatka polních cest. Po levé straně máme tu pahorek s již zrušeným, tzv. rumunským hřbitovem (jsou tam i rumunští vojáci, jejichž armády působily za osvobození v těchto oblastech).

To už vidíme před sebou prudce stoupající polní cestu vedoucí skrze pastviny nahoru do lesa – v zimním období, kdy jsou stromy bez listí, je Čertův kámen viditelný už odtud. Po loukách vystoupáme k lesu, zelená značka je tu na sloupech elektrického vedení. Nalevo se nám otevřel krásný východní výhled na Provodov. V lese už je skála nadohled i v létě. Na ní stával hrad, či spíše menší usedlost Rýsov, v terénu jsou kolem dodnes patrné valy a ve skále zůstaly zřetelné stopy po jejím opracování pro zasazení dřevěných trámů.

Potom se dáme jihozápadním směrem, do kopce po hřebeni, stále po zelené značce; na vrcholu je průsek se sporadickými výhledy. Následují divoké zbytky skalisek, a pak náhle turistu překvapí červený betonový stožár na skále – památník obětem Druhé světové války, od pionýrů, jak je tu psáno. Ze spodní části zbyly ve skále ještě poslední nezničené fotografie hrdinů, a také poloamatérský kamenický zápis, žalující na jakéhosi kolaboranta.

Klesáme po hřebeni, zelená značka už nás opustila doleva, avšak my jdeme dál, až skaliska skončí a my jsme se ocitli na křižovatce lesních cest – zde se dáme prudce zpět doprava a vracíme se pod hřebenem po mírně klesající cestě. Když vyjdeme opět na louky, široké výhledy se tentokrát otevřou na západ – nejblíže vidíme vesnici Březůvky, dále za zvlněnými pahorky pak za dobré viditelnosti až třicet kilometrů vzdálené Chřiby a v nich hrad Buchlov. Po louce se šikmo vrátíme nad místo, odkud jsme vyšli.

Máte k této trase nějaké dotazy? Pak je tu náš místní domorodý spolupracovník, který Vám rád telefonicky všechno zdarma upřesní. – Stačí si o kontakt na něj zavolat či napsat